Потребно време за читање: 2 минути

103. Залудно или бесцелно создавање

Јас сум творец-писател и секако не сум единствен кој со влегувањето во години сѐ почесто си го поставува прашањето што произлегува од дилемата во насловот на оваа белешка: дали е, колку е, па и зошто е залудно или бесцелно непрестајното, дури сѐ поинтензивно и неуморно творење/создавање? Да, можам да наведам бројни автори кои (си) го поставувале или (си) го поставуваат, и тоа со не мала мера на лична разочараност, а чие извориште лесно може да се претпостави.

На оние што го следат и имаат респект спрема создавањето/делото на некој творец прашањето воопшто не им е прифатливо. Непризнателноста и маргинализацијата им ги припишуваат на севкупните состојби, општествениот статус, особено вреднувањето на творецот и творештвото, воспоставената хиерархија; во општество во кое најголема е личната зависност од политиката, поконкретно од партизацијата, тие се најмногу резултат на неопределеноста, независноста, пред сѐ на одбраната на личното достоинство. Јас би ја додал, дури би ја наредил и меѓу главните, доминантните-рамнодушноста.

Прочитај и за ... >>  БИОГРАФИЈА-БЕЛЕШКИ НА ЕДЕН КНИЖЕВНИК И ОБИЧЕН СМРТНИК МЕЃУВРЕМЕНО

Се разбира, и кога е збор за мене и кога мислам на други со иста или слична „позиција“, прашањето/дилемата за залудноста односно бесцелноста на создавањето не ја ни допира насушната потреба за творење/создавање како сушност на постоењето, на опстојбата на творечката личност. Напротив, неретко на творци влезени во години (како јас) таа насушна потреба, која, пак, нема никаква врска со самодокажувањето, е единственото нешто што им останало незагрозено, слободно, доволно. Смисла на лично преживување.

Зарем е можно залудно или бесцелно (би додал и бесмислено) создавање? Бидејќи не е можно „само по себе“, нужно е тоа да се „допрецизира“:

Залудно е и бесцелно ако е „само за себе“! Тоа значи дека или е „ненаменско“ или е оневозможено да дојде, да допре до својот консумент, до својата публика.

На пример, не е ли залудно и бесцелно (и бесмислено) создавањето на сликарот и неговите веќе создадени слики ако тие не им бидат прикажани/ понудени на оние што ги ценат, почитуваат, вреднуваат? Или создавањето на писателот и неговите веќе создадени дела ако тие не се објавуваат односно на кој било начин не се нудат на читање, откривање, доживување, вреднување?

Прочитај и за ... >>  БИОГРАФИЈА-БЕЛЕШКИ НА ЕДЕН КНИЖЕВНИК И ОБИЧЕН СМРТНИК МЕЃУВРЕМЕНО

Во нашево совремие токму на таквата „допрецизирана“ залудност или бесцелност (и бесмисленост) ѝ е толку стеснет „просторот“ што е речиси „оневозможена“. Да, мислам на користењето на многубројните форми и технолошки можности на меѓусебна комуникација меѓу луѓето, особено на широкиот спектар на понуди на Интернет. А што, од друга страна, иако за некои сѐ уште неприфатливо, непризнаено, ги негира, дури неминовно и мошне брзо ги уништува „традиционалните“.

Досега многупати сум напишал дека судбината на книгата во печатен формат е „запечатена“. Веќе ја „потиснаа“ електронската книга, веб сајтот, фан страниците на социјални мрежи и сл. Поточно дека таа ќе „преживее“ само како „уметнички предмет“ со исклучителна вредност (библиофилско издание, со користење на „некнижен“ материјал-кожа-пергамент, дрво, секавки други природни и неприродни материјали итн.). Со што творештвото/делото стана многу попристапно, поприсутно (во секој момент од денот и ноќта) и помасовно читано/гледано/слушано- консумирано.

Но дали не грешиме ако залудноста или бесцелноста (и бесмисленоста) на создавањето ја „изолираме“ од почитувањето, признавањето на стојностите на создаденото, како и од статусот кој би требало да му обезбеди макар пристојна живеачка на создавачот/творецот? Многу грешиме!

Прочитај и за ... >>  БИОГРАФИЈА-БЕЛЕШКИ НА ЕДЕН КНИЖЕВНИК И ОБИЧЕН СМРТНИК МЕЃУВРЕМЕНО

Во однос на (не)признателноста и маргинализацијата на творецот писател, особено на оној влезен во години (како јас), мошне важна е рамнодушноста. Која особено се рефлектира на објавувањето, прикажувањето, понудата на од него создаденото. Но, од друга страна, пак, ја концентрира творечката енергија единствено на создавање и досоздавање.

Јас таков „случај“? Е, ако де! И?

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here