Потребно време за читање: 4 минути

11. 1. Програмска екипираност (редакции)

Имајќи ги предвид основните карактеристики на отворената програма (освен наведените во претходните излагања и обраќањето, начинот на реализацијата и презентацијата на содржините, застапеноста на новинарските жанрови и нивната функционалност), потоа на контактноста (освен веќе наведените уште и изборот на содржините, изборот на соговорниците, улогата на домаќинот-водител или комуникаторот и неговото значење за „популарноста“ на програмата или емисијата; натаму, способноста за анимација на слушателскиот аудиториум, можностите и дострелите на импровизацијата и др.), како и основните карактеристики на отворената контактна програма (освен наведените и други што произлегуваат од нејзината интегративна димензија, на пример: динамиката, актуелизацијата, квалитетот без поголеми осцилации, програмски континуитет и сл.), можеме да ја дефинираме основната заложба:

Реализацијата на отворената контактна програма ( или отворено-контактната) бара соодветна организација на работата, односно соодветна организационо-програмско-реализаторска поставеност.

Најнапред, организацијата на отворената контактна програма има двојна функција: програмско-уредувачка и реализаторска. Првата се остварува со планирање на сите активности и цели: следење на состојбите, процесите и проблемите во време и простор-тоталитетот и квалитетот на животот; потоа градење на однос и став спрема нив, ефикасно планирање и организација на конкретните програмски задачи; како и транспарентност на одлуките што се донесуваат. Реализаторската поставеност овозможува следење на извршувањето на секоја конкретна задача и нејзино влијание како потврда-успех (реакција кај слушателот), потоа консеквентност во одбраната и афирмацијата на програмските специфики, принципиелност и флексибилност при планирањето и прилагодувањето на програмските содржини, и задоволувањето на барањата и потребите на коминтентите (креативен маркетинг).

Со други зборови, реализаторската функција се однесува пред сè на финализацијата на програмите, емисиите и рубриките што, пак, подразбира реализаторски групации со одредена специјализација: водител-уредник(officio-еден човек радио: one man radio), водители-шоумени (забавувачи) или автори на одделни програмски сегменти (особено забавно-музички), и репортери.

Прочитај и за ... >>  АСПЕКТИ НА МОДЕРНОТО РАДИО-РАДИО НА СОВРЕМЕНАТА МОДЕРНОСТ, научна студија

Во тн. подготвителен период, во кој новинарот се определува за одделна област, тема, актуелно прашање во рамките на одделни програми, потоа информирањето и поставувањето, односно усогласувањето на структурата и начинот на реализацијата, творечката елаборација-се остварува во тн. класичен систем на организацијата и редакциско работење. Останатите неопходни кадри се ангажираат како помошни, но и како самостојни субјекти во реализацијата и емитувањето на програмските сегменти (креативност и инвентивност), на тој начин афирмирајќи го тимското работење.

Економичноста во организацијата на работењето на радиото на современата модерност може да се реализира со две редакции:

-Редакција за информативно-контактна програма;

-Редакција за култура и забава (во чии рамки се води и музичката уредувачка политика на радиото).

Во рамките на овие редакции постојат повеќе единици или тимови кои извршуваат специфични програмски обврски: репортери за следење на дневните актуелности, ДЕСК, за авторски програсмки сегменти-радио роман, радио драма, радио поезија, радио плакат, критички осврти, рецензии и сл.; потоа забавно-рекреативна, спортска, маркетиншка-комерцијална програма (заедно со Агенција за маркетинг или Центар за радио дизајн и аудио пропагандни продукции) и др.

Потребата од специјализација на кадри за едукативно-забавни програми и на новинари-соработници, може да се задоволува и со посебен тим во рамките на Редакцијата за култура и забава, но развојната динамика веројатно ќе наложи и формирање на посебна Редакција која ќе има задача да подготвува прилози и емисии од едукативно-забавен карактер. А едновремено и да ја одржува и координира соработката со стручни и компетентни надворешни соработнци.

Некои теоретичари-комуниколози и истражувачи на масмедиумите, особено од западните земји, поголемо значење му придаваат на втората функција на организацијата на современото-модерното радио. Притоа, во средиштето на нивното внимание е техничко-технолошкиот процес и развој (примена на нова техника и технологија за поголема рационалност, економичност, ефикасност). Програмско-уредувачката ја сведуваат на индивидуалната одговорност и професионалноста. Се согласувам со оние што им придаваат еднакво значење на двете функции на организацијата, со подеднакво влијание врз програмските резултати.

Прочитај и за ... >>  АСПЕКТИ НА МОДЕРНОТО РАДИО-РАДИО НА СОВРЕМЕНАТА МОДЕРНОСТ, научна студија

Со двојната организација на радиото на современата модерност се обезбедува, меѓу другото, и двојна специјализација на новинарскиот кадар, што соодветствува на потребите на отворената-контактна програма. Со други зборови, радио новинарот се оспособува и програмски и реализаторски, и според потребите и според можностите и афинитетите.

Имено, единствено со таквата двојна специјализација ќе се добие тн. вокална личност на радиото како еден од основните чинители на уверливоста на радио пораката.

(М. Миленковиќ во однос на уверливоста поставува и неколку други критериуми: релевантност на темата, компетентност на изворот, автентичност на исказот или сведочењето, заснованост на тезата и аргументацијата, радиофонско обликување и пласман, „удобност“ на приемот и разбирањето, субјективни и објективни елементи на ангажираното јавно информирање. Овде ќе потсетам и на основните говорни нивоа на вокалната личност (според С. Васиќ, А. Драгојловиќ, М. Миленковиќ): гласот, својство наследно и органско; гласовната динамика која ги опфаќа интонацијата (боја, висина, јачина); ритамот и поврзаноста на говорењето; точноста на говорењето, односно мелодијата на реченицата; изговорот, индивидуалните варијации на гласовите; речникот на личноста, богатството на термините што може да ги употребува во својата асоцијативна дејност; културата на говорот; стилот како индивидуална постапка на сложување на зборови и група на зборови во говорни целини; авторството. Наброените говорни нивоа, свеста за нив и нивното постојано негување и усовршување, се спротивставуваат и ја премавнуваат претераната употреба на стереотипот за кој Ролан Барт, на пример, вели: „Стереотипот е повторен збор, без никаква магија, никаков ентузијазам, како да бил природен, како, за чудо, тој збор што би ни паднал на ум да е секогаш соодветен од различни причини, имитирањето како повеќе да не можело да се чувствува како имитирање: безобѕирен збор, кој се стреми кон постојаност, а го омаловажува својот сопствен напор”.1)

Прочитај и за ... >>  АСПЕКТИ НА МОДЕРНОТО РАДИО-РАДИО НА СОВРЕМЕНАТА МОДЕРНОСТ, научна студија

Ќе бидам уште поконкретен и ќе ја приведам, според моето мислење, неопходната „формална“ програмска и реализаторска структура на одделните редакции што ја одразува рационализацијата и модернизацијата:

-Главен и Одговорен уредник на програма

-Уредник на Редакција

-Уредник на емисија

-Уредник на рубрика (-дневна емисија)

-Уредник-водител

-Водител-медијатор

-Водител-модератор

-Репортер

-Соработник

Според основните програмски задачи на одделните редакции во рамките на модерно концепирана радио програма, и според обемот и бараниот квалитет на ангажманот, се имаат предвид следниве редакциски-кадровски потреби:

а) Редакција за информативно-контактна програма:

-Уредник на Редакција

-Уредник на емисија

-Уредник на рубрика (-дневна емисија)

-Уредник-водител

-Водител-модератор

-Репортер

-Соработник

б) Редакција за култура и забава:

-Уредник на Редакцијата

-Уредник на емисија

-Уредник на рубрика (-дневна емисија)

-Уредник-водител

-Водител-медијатор

-Репортер

-Соработник

-Организтор

Колегиум на програмата (-каналот):

-Технички секретар

-Продуцент

-Режисер на програма

г) Помошни кадри за новинарскиот состав:

-Музички продуценти

-Сниматели-монтажери

Ваквата редакциска структура претставува темелна претпоставка за остварување на конзистентна глобална програмско-уредувачка политика и концепција: отворено-контактна програма со доминација на едукативно-забавни, информативно-контактни содржини, како и маркентишката програмска ориентација.

Едновремено е потребна и соодветна, на неа прилагодена организација на техничко-технолошки кадар за да биде целосно во функција на програмата, а не изделена од неа, осамостоена до таа степен да доминира во програмската реализација.

(Важна напомена: претходната редакциска „номенклатура“ не значи и потребен број на кадри во одделните реакции, а тоа е во зависност од обемот и квалитетот на преземените редакциски обврски.)
________

1) Rolan Bart: “Zadovoljstvo u tekstu”, Gradina, Niš, 1975

 

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here