БИОГРАФИЈА-БЕЛЕШКИ НА ЕДЕН КНИЖЕВНИК И ОБИЧЕН СМРТНИК МЕЃУВРЕМЕНО

Потребно време за читање: 3 минути

18. За познавањето, знаењето и препознавање

„Го знаеш овој?

-Не, само го познавам.

-А го препознаваш оној?

-Познат ми е, мислам одамна, ама не ми текнува од каде“.

Во дијалогов забележан на разминување со еден младич и средовечен човек, е суштината на проблемот кој чинам дека е од извонредна важност за опстојувањето, докажувањето и афирмирањето на културниот, творечкиот, но и на секој друг индивиуален и колективен идентитет.

Освен како насловот, тој би можел да се формулира и вака:

Дали умееме и дали сме подготвени во вистинско време да препознаваме, запознаваме и афимираме луѓе-творечки личности, со вредности и доблести кои ја предизвикуваат нашата доверба и со кои уште повеќе ќе ја затврдиме сопствената достоинствена иднина?

Се разбира, мислам пред сѐ на нужноста од навремено препознавање, запознавање и афирмирање на млади, нови, но и луѓе-творечки личности „во заветрина“ кои (ќе) бидат помеѓу столбовите што (ќе) ги крепат континуитетот, сегашноста и иднината на човековата цивилизација. Во политиката, бизнисот, културата, науката, спортот…

Суштината на проблемов е колку сме ние во состојба, колку сме научиле, колку сме подготвени и колку сакаме да препознаваме такви луѓе помеѓу нас. Од кои ќе побараме, со својата чесност, совесност и доследност, со стручноста, стекнатиот авторитет и искуството не да го преземат кормилото на бродот на нашево време низ неизвесните бранови, плими и осеки на идното, не да станат наши лидери, туку да станат наше препознавање во светот и придвижувачи на нашите устреми кон догледни цели.

Прочитај и за ... >>  БИОГРАФИЈА-БЕЛЕШКИ НА ЕДЕН КНИЖЕВНИК И ОБИЧЕН СМРТНИК МЕЃУВРЕМЕНО

Најнапред, тие/таквите не се помеѓу „старите“ и досега „наметнатите“. На пример, во политиката сите што ги знаеме се веќе докрај „соголени“ и со ништо никого не можат да „изненадат“. Работат/дејствуваат во политичките партии, макар и во рамките на нивните подмладоци, се разбира, со „скромни“ активности. Тоа значи дека новите ги знаеме надвор од тие редови, односно во други.

Се знае кои: во областите во кои се остваруваат. Создаваат, творат, дејствуваат како индивидуи, кои се афирмирани како личности. Со други зборови, стекнале и го бранат постојано сопствениот авторитет, едновремено надградувајќи го.

Сакам посебно да ја истакнам нивната индивидуалност, а која во колективното дејствување претставува проблем ако тоа го разбираме како „надиндивидуалност“.

Познавањето нови луѓе претставува умешност, лична способност да се посматра светот и луѓето во него од дистанца. „Колективната“ способност, на која нѐ учеле и нѐ учат „старите“ во името на сопствената одбрана, е всушност лична неспособност. Можеме да познаваме нови на кои ќе посочиме, кои ќе ги побараме во пресудни, пресвртни моменти, само ако сме решени да ја поразиме токму неа.

Најважно е препознавањето. Имено, новите луѓе како индивидуи, како личности не се наметнуваат себеси со своето присуство кај што треба и кај што не треба. Напротив, тие ја избрале или ја избираат средината во која се движат, егзистираат и создаваат/творат. Најмалку, пак, се местат да бидат „фатени“ од ТВ камери, да се истакнуваат со „активно“ учество на дебати, конференции, настани, да бидат актери во нив. Со вешто скриени лица зад секакви маски.

Прочитај и за ... >>  БИОГРАФИЈА-БЕЛЕШКИ НА ЕДЕН КНИЖЕВНИК И ОБИЧЕН СМРТНИК МЕЃУВРЕМЕНО

Напротив, ненаметливоста на вистинските личности (не на големи или мали) е само потврда не на нивната скромност, туку на свеста дека она што го создале и го создаваат е доволно стамено како одбрана пред сѐ на нивното лично достоинство.

Неретко можете да чуете творец:

„Моето дело зборува само за себе. Егзистира, опстојува или не без мене“.

Следствено, нашето препознавање на творечките личности е всушност знаење или познавање на нивното дело, на нивното творештво, на создаденото и создавањето.

Посочувам на еден, можеби најголем проблем што го оневозможува решавањето на проблемов: како индивидуалното да овозможиме, да обезбедиме секогаш да биде над колективното? Тоа е засега невозможно? Да. Зошто?

Меѓу другото, поради свесното уривање, разорување на системот на вредности од страна на „старите“ (уривачите, разурнувачите, обезвреднувачите). Затоа што кога би било спротивното-да имаме поставен, утврден, дефиниран и постојано надградуван систем на вредности, кој ќе кореспондира со светските норми и стандарди, многу лесно ќе се разголи нивната безвредност.