Општество на доволност наместо потрошувачко

Потребно време за читање: 2 минути

Енциклопедиска одредница:

Потрошувачко општество е општество во кое доминира потрошувачката не само над понудата (пазарни категории), туку над севкупниот општествен и социјаен живот. Во него доминантни се влијанието на современите технологии и високата продуктивноста на трудот, маркетиншката политика и растот на животниот стандард.

Како сè друго во светот и животот на човекот, и потрошувачкото општество и во минатото имало и денес има позитивни и негативни „страни“. Кога е збор за позиитивните, најнапред се укажува на неговиот придонес во искоренувањето на масовната сиромаштија, односно забрзувањето на растот на економијата, високото ниво на производството и потрошувачката, како и широкиот избор на потрошни добра. А од негативните се изделува тенденцијата потрошувачката да ја одредува хиерархијата на општествените вредности, како и создавањето зависност на луѓето од наметнати и често непотребни форми на потршувачка (именувана како конзумеризам). За сметка на тоа, другите општествено корисни форми на потрошувачка и развој, како што се потрошувачката на образование, здравје, грижа за природната околина и сл. се запоставуваат.

Прочитај и за ... >>  ЗА СЛОБОДНО ПРОМИСЛУВАЊЕ, 47

Треба да се истакне дека она што на долг рок, во крајна линија потрошувачкото општество го прави деструктивно, дури уништувачко за човекот и неговиот свет, поготово за вредностите на животот. Притоа, како водилка се наметнуваат минливоста, маргиналноста, дребнавоста и безначајноста, е што тоа не ја насочува потрошувачката кон општа благосостојба, социјална сигурност и хуман развој на човекот како креативно суштество, туку кон пасивна потрошувачка како дополнение на производството и високите профити. Со други зборови, просто како болест се шири „автоматското трошење“, некои психолози и психијатри тоа го нарекуваат потрошувачка психологија, поконкретно потрошувачка зависност-потрошувачки менталитет: да се троши „до последна пара“ на што било, откако ќе се задоволат потребите на непотребно, дури на нешто што никогаш нема да се користи. Во нашево време најмоќното „средство“ за поттикнување и одржување на таквото во суштина бесцелно трошење е маркетингот кој атакува на целокупниот ментален склоп на човекот.

За разлика од некритичкото прифаќање и имитирање на „западните вредности“, што се всушност деструкции на кои најлесно и најбрзо им подлегнуваат младите, свесноста сè повеќе реагира, се противи, се бунтува, се бори. Како?

Прочитај и за ... >>  Партократија-Меритократија

Досега на повеќе наврати како спротивно на потрошувачкото општество, како одбрана од него, како негов жесток и моќен непријател сум го посочувал општеството на доволноста. Сега само нагласувам дека во модерниот свет (не само западниот) се согледува дека потрошувачкото општество е на издишување, а сè понадмоќно станува токму тоа-општеството на доволноста.  

ЗА СЛОБОДНО ПРОМИСЛУВАЊЕ, белешки, 74